Wat is total loss?

fjodortichelaar 29-04-2024

Of je nu een technisch of economisch total loss geval hebt, het kan een uitdaging zijn om de afhandeling van schaderegelingen en verzekeringsclaims goed af te wikkelen. Daarom helpen we je graag door informatie te delen over verschillende schade-gerelateerde thema's. 

Of je nu een technisch of economisch total loss geval hebt, het kan een uitdaging zijn om de afhandeling van schaderegelingen en verzekeringsclaims goed af te wikkelen. Daarom helpen we je graag door informatie te delen over verschillende schade-gerelateerde thema's. 

Want wanneer is jouw auto nu écht total loss?

Technisch total loss

Er is sprake van total loss als het technisch gezien niet meer mogelijk is de schade te herstellen. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer het chassis of de carrosserie zodanig is vervormd, dat deugdelijk herstel door reparatie of vervanging niet meer kan. Ook na brand- of ernstige waterschade is er vaak sprake van technisch total loss. 

Je mag financieel niet beter worden van een schade. Daarom heb je bij technisch total loss alleen recht op de dagwaarde van vlak voor het ongeluk. Nieuwwaarde of vervangingswaarde worden alleen uitgekeerd als je daarvoor een aanvullende cascoverzekering hebt afgesloten.

Economisch total loss

Een auto is economisch total loss wanneer het financieel gezien niet meer verantwoord is om de schade te herstellen. Reparatie is technisch gezien nog wel mogelijk, maar de kosten van de reparatie zijn hoger dan de waarde van de auto direct voorafgaand aan de schade minus de restwaarde van de auto.

 

Een rekenvoorbeeld:

Waarde van de auto vóór het ongeval is € 15.000,- (dag-vervangingswaarde). 

De waarde van de auto ná het ongeval is € 5.000,- (restwaarde). 

Het verschil is € 10.000,-

Zijn de reparatiekosten hoger dan € 10.000,-? 

Dan is het financieel niet verantwoord om de schade te herstellen, de auto is dan economisch total loss.

 

Dagwaarde en restwaarde van de auto

Om bovenstaande berekening te kunnen maken, moet je dus weten wat de dagwaarde en restwaarde van de auto is.

Dagwaarde:

De dagwaarde van een auto wordt door een expert vastgesteld. Het bedrag moet overeenkomen met de prijs die voor een andere, zoveel mogelijk vergelijkbare auto betaald moet worden. 

Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar: de leeftijd van de auto, staat van onderhoud, kilometerstand en gangbaarheid van het betreffende merk en type. 

Van het vastgestelde bedrag kan niet altijd een vergelijkbare auto worden gekocht. Dit komt doordat de dagwaarde en de verkoopprijs verschillen. Met name bij een oudere auto is het van belang om de expert informatie te geven over het onderhoud dat aan de auto is gepleegd. Bijvoorbeeld door de nota's te overleggen.

Bij nieuwe auto's die casco of all-risk zijn verzekerd, wordt de dagwaarde soms bepaald volgens de berekening die in de polisvoorwaarden van je verzekering staat vermeld.

Restwaarde:

De restwaarde van een auto wordt vastgesteld nadat een aantal opkopers een bod heeft gedaan op de beschadigde auto. De opkopers worden door de expert ingeschakeld. Dit kan een schade-taxateur van een herstelbedrijf óf de verzekeraar zijn.

 

Beslissing ná de expertise

Wanneer de auto technisch total loss is, kun je er niet meer mee rijden. De keuze wordt dus voor je gemaakt: er moet afstand worden gedaan van de auto. 

Het chassisnummer van de auto wordt vernietigd en je krijgt een vrijwaringsbewijs. Hiermee kun je aantonen dat het voertuig niet meer op naam staat. 

 

Is de auto economisch total loss? Dan zijn er in de meeste gevallen de volgende mogelijkheden:

  • met de beschadigde auto blijven doorrijden
  • de auto (deels) laten repareren (je krijgt een bedrag dat gelijk is aan de dagwaarde min de restwaarde)
  • de auto verkopen aan de opkoper die het hoogst heeft geboden of de auto inruilen bij de koop van een nieuwe

 

Let op: de eigen all-risk of casco verzekeraar kan volgens de polisvoorwaarden bij total loss inlevering van het kentekenbewijs verlangen.

Gerelateerde blogberichten